Linda Pelkonen

Asia joka mullisti motivaationi kävelemiseen: Aktiivisuusranneke

  • Aktiivisuusranneke on hyvä lenkkikaveri. Se värähtää ja vilkuttaa valoja kun tavoite on tullut täyteen.
    Aktiivisuusranneke on hyvä lenkkikaveri. Se värähtää ja vilkuttaa valoja kun tavoite on tullut täyteen.

Olen keväästä asti käyttänyt aktiivisuusranneketta, ja yllättynyt sen psykologisista vaikutuksista. Aiemmin suhtauduin hyötyliikuntaan ja muutamien metrien pituisiin kävelyihin aika väliinpitämättömästi.

Aktiivisuusrannekkeella voi seurata askelten määrää. Lisäksi käytössäni oleva malli näyttää kuinka paljon olen yön aikana kääntyillyt ja heräillyt.

Jos en kävele yhtään ylimääräistä lenkkiä tai käy hoitamassa asioita kaupungilla kävellen, askelia tulee päivän aikana noin 3000. Jos hyötyliikuntaa tulee työpäivän aikana esimerkiksi eduskunnasta toimitukseen kävelyn verran, tai käyn kävellen vaikka kaupassa, askelten määrä tuplaantuu.

Olen myös huomannut, että pieni kaupungilla pyöriminen ja ostoksilla käyminen tuo askelia jopa enemmän kuin muutaman kilometrin lenkki. Aina ei siis tarvitse lähteä erikseen lenkille kerätäkseen askelia.

Kävin kesälomalla Roomassa ja nähtävyyksiä kiertäessä askelia kerääntyi 15 000 - 22 000 joka päivä.

Hyvään kuntoon pitäisi päästä 10 000 askeleella päivässä, joten tavoite ei ole aivan mahdoton. Aktiivisuusranneke on antanut minulle hyvää tietoa arkisista rahoistani, ja motivoinut liikkumaan aina vähän enemmän. Joitain päivinä se on tarkoittanut pientä hyötyliikuntaa ja toisina muutaman kilometrin lenkkiä. Tärkein muutos on tapahtunut korvien välissä eli olen ymmärtänyt jokapäiväisen hyötyliikunnan merkityksen.

Tosin edelleen käytän silloin tällöin hissiä, mutta eihän kaikesta mukavuudesta tarvitsekaan luopua.

En nyt välttämättä markkinoi kenellekään mitään kaupallista tuotetta, vaan tarkoitukseni oli kertoa havainnostani, jos se vaikka toimisi motivaationa jollekin muullekin.

Käytössäni oleva malli on Flex, ja seuraan sen tallentamia askeleita pädille tai älypuhelimeen ladattavan Fitbit-aplikaation kautta.

Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Millä te olette motivoineet itseänne liikkumaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Vai vielä pädejä ja applikaatioita. Minulla on seinälläni suurikokoinen vuosikalenteri, johon merkitsen omilla kirjainlyhenteilläni kunakin päivänä tehdyt kävelylenkit ja pyöräilyt. Tähän (15.9.) mennessä:

- pyöräilyä 2119 km
- kävelyä 608 km

Hyötyliikuntaa "ei lasketa", koska sen kerryttämistä kilometreistä esim. lumitöissä tai ruohonleikkuussa minulla ei ole aavistustakaan. Sitä paitsi halontekoa ei voi edes mitata metreinä.

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Kullakin omat keinonsa mitata. Kuulostaa hyvältä tuo kalenterisysteemi. Kai sekin riittää, että hyötyliikunnan näkee kunnon kohenemisena.

Itse oon huomannut, et oikeen harmittaa kun unohtaa tän rannekkeen joskus kotiin niin jää askeleet mittaamatta. Ikäänkuin laskemattomat askeleet olisi hyödyttömiä. Eli vähän tää kai koukuttaa ja vääristää ajattelutapaa. Tossa kalenterijutussa ei pääse ainakaan sitä ongelmaa käymään.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Niin... että käveleekö sitä itsensä vai rannekkeensa vuoksi. Tai pyöräilenkö omalle hyvinvoinnilleni vai seinäkalenterilleni.

Luulen, että huippu-urheilijoillakin on omat treenipäiväkirjansa, joten ei suoritusten tallentaminen mitenkään tavatonta ole. Minulle on jo suositeltu älypuhelinta ja siihen sport tracker -ohjelmaa, mutta toistaiseksi olen pärjäillyt rannekellolla ja lyijykynällä. Lihakset ja keuhkot eivät tiedä, kirjautuuko niiden kehittyminen kännykkään vai ruutuvihkoon, vai jääkö kokonaan kirjautumatta.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Aloitettiin keväällä pelaamaan pesäpalloa ja on niin hyvä porukka, että siinä on motivaatiota kerrakseen. Muuten ei kyllä hirvittävästi tule liikuttua, mutta ehkäpä se halu liikkua kasvaa. Aluksi lähes jokainen sai paikat kipeiksi ensimmäisissä harkoissa ja peleissä, mutta näin syksyllä ei tunnu nilkuttajia olevan yhtään pelinkään jälkeen. Keväällä vielä naureskeli, kun joku kakkospesälle juostessa revähdytti reidet ja itselle kävi sama juttu. Suurimmalla osalla oli toistakymmentä vuotta edellisestä kerrasta kun oli pelannut pesäpalloa ja joillain vieläkin kauemmin. Sohvalta kuitenkin noustiin ja lähdettiin porukalla pelaamaan. Halu kehittyä pesäpallossa lähes nuoruusaikojen kuntoon on yksi tavoite ja innoittaja. tuossa aktiivisuusrannekkeessa varmaan se, että sitä askelmäärää haluaa kasvattaa samalla tavoin kuin pesäpallossa haluaa näin vanhalla iällä vielä kehittyä.

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Tuo on kyllä yksi parhaista keinoista motivoida itseään, että sopii toisten kanssa juttuja. Tulee vähän sosiaalista painetta kun on porukassa.

Mulla oli koko talven ja kevään salikaveri. Tuli samalla vaihdettua kuulumiset kun pyöräillään, juostaan, soudetaan tai muuta. Nyt kun pitäis yksin mennä, niin on vähän käynnit harventuneet.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Ai niin, täällä oli mainittu tämä puoli. Pitää paikkansa kyllä, että numeromittauksilla voi nostaa liikuntamotivaatiota. Numerot ovat melko luotettavia mittareilta, kun kuntoaan haluaa kohentaa. Itsekin kyttään esim kaloreita per aika cross-trainerissa. Painojen kokoa tai toistomääriä. Auttaa tsemppaamaan jos tavoittelee jotain. Miksi kuntoaan haluaa kohentaa on toinen juttu. LG puhuu ehkä siitä omassa blogissaan.

Käyttäjän olliripatti kuva
Olli Ripatti

Hommasin maanantaina Polar Loop -aktiivisuusrannekkeen ja vaikuttaa ensi alkuun pätevältä värkiltä. Askelteen määrää seuraan itsekin tuosta ja nyt on tullut jo parina iltana käytyä kävelemässä sellainen 5000 askelta (n. 4.5 km) muun köpöttelyn lisäksi joten aika lähelle sitä kymppitonnia olen jo päässyt. Tähän pystyi liittämään vielä Bluetooth sykevyönkin joten saan vielä ekstrana tiedon kävelyn rasittavuudesta. Tänäänkin oli hyvä kiristää tahtia kun ranneke näytti että rasitus oli "liian" kevyttä. Saa sitten nähdä jatkossa miten tuo motivoi. Ainakin vielä se tekee sitä!

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Haluan ehdottomasti tuollaisen rannekkeen. Olen käyttänyt askelmittareita, mutta ne olivat huonoja. Eivät aina mitanneet askeleita ollenkaan.

Matkoilla kuitenkin näin, että tuli paljon käveltyä ja oli kiva seurata kilometrien karttumista.

Olen siinä mielessä kilpailuhenkinen, että haluan tietää minkä verran tulee liikuttua. Hyvästä liikunnasta tulee hyvä olo ja jos jää liikkumatta niin on kurjempi mieli. Sitä ei mittarikaan korjaa, mutta toimisi kannustimena.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset